26.2.07

Klagen staat vrij

De Gentse ombudsvrouw is er in geslaagd om samen met haar collega’s van de Post en de pensioenen om een stevig netwerk uit te bouwen. Nu wordt dit netwerk van ombudslui dat gehuisvest is in de Gentse Mammelokker verder uitgebreid met de collega’s van de Vlaamse en de federale overheid. Oost-Vlaamse burgers moeten met hun klachten niet langer meer naar Brussel, ze kunnen nu ook dicht bij huis geholpen worden.

Het netwerk van de ombudslui is erg uitgebreid, daarom kan je bij hen terecht met de meeste klachten. Het voordeel van zo een samenwerking is dat ze met elkaar contact hebben en dat als de ene er geen raad mee weet er vaak een collega is die een oplossing heeft voor jouw probleem. En zijn ze niet bevoegd dan kunnen ze je wellicht op de een of andere manier uitleg geven. Ze kennen tenslotte heel wat mensen in de juiste dienst en weet hoe die te contacteren. Je kunt met hen in elk geval een open gesprek hebben.

Wat deed de Vlaamse en de Federale ombudsmannen beslissen om naar Gent af te zakken? Blijkbaar is er nood aan deze dienstverlening. De Gentse ombudsvrouw behandelde in 2005 liefst 4.037 verzoeken die resulteerden in 737 effectief behandelde dossiers. Blijkbaar worden de klachten vrij snel afgehandeld: een kwart van de dossiers wordt binnen de maand afgehandeld en ruim een derde wordt binnen de twee maand afgehandeld. Slechts in 10% van de gevallen geraakt het probleem niet naar behoren opgelost. In 2006 behandelde de Vlaamse ombudsdienst 225 klachten uit de provincie Oost-Vlaanderen, de federale ombudsdienst behandelde 326 klachten, een kwart daarvan kwam uit Gent. Blijkbaar hebben Gentenaren nood aan een eigen klaagmuur.

Vanaf zaterdag 3 maart zullen de Vlaamse en de federale ombudsman iedere eerste zaterdag van de maand zitdag houden in Gent van 9 uur tot 11.30 uur. De Vlaamse ombudsman zit van 9 uur tot 10.15 uur, de federale ombudsman ontvangt van 10.15 uur tot 11 uur.

Iedere laatste vrijdag van de maand kan je ook nog altijd terecht met klachten over De Post en over de pensioenen.. De ombudsman voor de post is bereikbaar van 13 uur tot 15 uur, de ombudsman voor de pensioenen ontvangt van 15 uur tot 17 uur. Afspraken worden gemaakt via de ombudsvrouw van de Stad Gent (09 266 55 00).

Informatie: Ombudsvrouw Stad Gent, Botermarkt 17 te Gent. Tel 09 266 55 08 of mail ombudsvrouw@gent.be

Waar kunt u verder nog terecht met uw klachten? Er is de algemene portaalsite: http://www.ombudsman.be verder zijn er de Vlaamse ombudsdienst: http://www.vlaamseombudsdienst.be/ en de Federale ombudsman: http://www.federaalombudsman.be/

De ombudsman van de verzekeringen: http://www.ombudsman.as/

De ombudsdienst voor telecommunicatie: http://www.ombudsmantelecom.be/

Of kijk ook eens bij de wetswinkel: http://www.dewetswinkel.be/links.php

Guido Van Peeterssen.