City Cargo Tram in Amsterdam
Amsterdam begint op 4 maart een proef om vracht te vervoeren per tram. City Cargo zegt dat vrachttrams het zware vrachtverkeer in de binnenstad met de helft kunnen terugdringen. Voor Amsterdam komt dat op termijn op 2.500 vrachtwagens per dag. Volgens woordvoerster M. van der Heide van City Cargo kan de vrachttram bijna alles vervoeren. Transport van grote bouwmaterialen of GFT afval zijn er dus niet bij. Toch denkt City Cargo er aan om de vrachttrams met goederen de stad in te laten rijden en met afval weer stad uitwaarts.Gewone passagierstrams worden omgebouwd als vrachttram. In een vrachttram van dertig meter kan de lading van vier gewone vrachtwagens. Winkels kunnen doorlopend bevoorraad worden. De vrachttram hoeft zich niet aan de venstertijden voor vrachtwagens te houden, die mogen slechts tussen zeven en elf uur 's morgens het centrum in. De vrachttrams worden aan de eindhalte van lijn 1 in Osdorp bevoorraad en rijden vervolgens tussen 7 en 23 uur naar twee loslocaties op de Plantage Parklaan en het Frederiksplein. Daar worden de goederen overgeladen op kleine elektrische vrachtwagens. Die rijden met de goederen naar de leveringsadressen.Gedurende 4 weken zullen er twee vrachttrams via een vaste route de stad doorkruisen. Als de proef slaagt, overwegen de bedrijven die nu meedoen, hun huidige wijze van transport te veranderen. Amsterdam hoopt mede door de invoering van de vrachttram de normen uit luchtkwaliteitplan 2007-2011 te halen. Dan is er nog een betere doorstroom van het verkeer en de veiligheid van de fietsers. Eén van de grote boosdoeners van fietsongevallen is het vrachtverkeer in de stad.City Cargo begon in 2005 met de ontwikkeling van het plan. Een jaar later gaf de gemeenteraad toestemming voor een proefproject met de voorwaarde dat het gewone tramverkeer geen hinder ondervindt. Toch is de vrachttram niet nieuw in Europa. In Dresden (Duitsland) en Zurich (Zwitserland) rijden er al Cargo Trams. Binnenkort meer nieuws op www.citycargo.nl
Guido Van Peeterssen.