27.5.07

Lieve Blancquaert is Strafste Madam

Fotografe en mediamadam Lieve Blancquaert is nu ook de Strafste Madam van Gent. Zij werd de winnares van een wedstrijd die Het Nieuwsblad samen met radio Be One hield en ze mag zich vanaf vandaag één jaar lang de stadsfiguur van 2007 noemen. Volgens de jury is een “straffe madam” een uitzonderlijk sterke vrouw, met stijl en persoonlijkheid die haar stad in haar hart draagt. Zij dwingt respect af voor wat ze verwezenlijkt heeft en ze doet monden open vallen voor wat ze doet. En ze heeft een opvallend doorzettingsvermogen in wat ze verwezenlijkt.

Lieve Blancquaert is inderdaad een straffe madam die vooral met haar werk als fotografe bewondering afdwingt. Zoals het aangrijpende verhalen “Mijn status is positief” waarbij Lieve kort na haar Afghanistan reis (Insjallah, mevrouw) voor een aidsreportage de Keniaanse sloppenwijken indook en kennis maakte met de ergste criminaliteit en de bittere armoede. Lieve Blanquaert is bovendien een gewaardeerd persfotografe en zette fototentoonstellingen op rond diverse thema’s zoals 'Insjallah, mevrouw', 'Vrouw' en 'A la limite'. Voor de tentoonstelling '1 op 3 kinderen bestaat niet' maakte Lieve Blancquaert 20 portretten van geregistreerde en niet-geregistreerde inwoners van Burkina Faso. Wie geregistreerd is, kijkt de lens met vertrouwen tegemoet. Wie niet geregistreerd werd, is onzichtbaar en houdt de ogen gesloten.

Over haar verkiezing: “Waarom ik gekozen ben? Ik denk dat ik van alle genomineerde vrouwen toch het meest in de media kom. De mensen reageren op wat ze zien. Waren Geertrui Daem (schrijfster) of Motte Claus (Geuzenhuis) meer op televisie verschenen, dan was de wedstrijd wellicht anders verlopen. Ik denk dat vooral vrouwen gestemd hebben, want de titel straffe madam zal hen wellicht aangetrokken hebben”. Hoe zal ze zich in de toekomst gedragen, nu ze genomineerd is tot ‘Strafste Madam’ en dé stadsfiguur van Gent is? “Ik hoop dat ik geen sterallures begin te krijgen. Ik denk niet dat ik moet veranderen, ik blijf gewoon doen zoals ik bezig was. Ik zal de titel alvast in ere bewaren”.

Lieve Blancquaert wordt samen met de andere straffe madammen gehuldigd door haar burgemeester, en krijgt ze een stadsfiguurtrofee van de Limburgse kunstenaar Boud Ceysens. De omschrijving van waar een straffe madam inspireerde hem tot het gieten van een geelkoperen beeldje dat trots en zelfbewustzijn uitstraalt. De trofee krijgt nog een koperen plaatje met daarop de naam van de stad en van de straffe madam. Link: http://www.lieve-blancquaert.be/findex.html

Guido Van Peeterssen.