31.10.07

Burgemeester Termont nét niet de slimste, wel de plezantste.

Burgemeester Daniël Termont nam afgelopen dinsdag deel aan “De Slimste Mens”, het gekende quizprogramma op één. Het lot bracht 3 Gentenaars tegenover elkaar: journaliste Annelies Rutten, zanger Helmut Lotti én burgemeester Termont. Het werd zonder twijfel de plezantste uitzending ooit. Termont overleefde zijn eerste deelname niet, maar toont zich een sportief verliezer: “Ik heb mij gewéldig goed geamuseerd, maar de tegenstand bleek té sterk. Ook de spanning speelde mij parten. En als een Gentenaar eindwinnaar wordt, nodig ik hem of haar uit op het stadhuis voor een officiële ontvangst”. Voor de kijkers was het een unieke gelegenheid om kennis te maken met de typische humor van de Gentse burgervader.

Daniël Termont werd na zijn verkiezing als burgemeester gevraagd om deel te nemen. De try out in de Gentse Vooruit bleek geweldig goed mee te vallen. Daniël Termont: “Normaal doe ik niet mee aan entertainmentprogramma’s op TV, het interesseert mij niet echt. Maar De Slimste Mens vind ik een heel geestig en intelligent programma. Het blijft, ondanks de humor, een interessante quiz. Ik maakte er graag een uitzondering voor”. Een gerichte voorbereiding zat er niet in. “Ik werk als burgemeester al zó hard dat ik bijna geen vrije tijd overhoud. Uiteraard volg ik de politieke en maatschappelijke actualiteit op de voet. Maar ‘showbizznieuws’ volgen, of sportuitslagen bijhouden, dat lukt mij niet. Behalve die van de Gentse topclubs natuurlijk”.

Door een speling van het lot werd het op 30 oktober een volledige Gentse uitzending. Journaliste Annelies Rutten, zanger Helmut Lotti en Daniël Termont maakten er een klein beetje ‘Gentse Feesten’ van. “Het was geweldig! Op een bepaald moment, tussen 2 opnames in, zette Helmut ’t Vliegerke van Walter De Buck in. Genoeg voor de spelers én mijn fans op de tribune om samen uit volle borst ‘onze hymne’ te zingen. De opnameverantwoordelijken hebben het meteen op tape gezet om er de uitzending mee aan te kondigen.”

Rutten had er ondertussen wél al 5 afleveringen opzitten, Lotti 4. Dat zegt genoeg over hun parate kennis en hun inzicht in het spelletje. Daniël werd koud gepakt. “Ik word niet snel meer zenuwachtig, maar in de hitte van de spots kreeg ik het toch een beetje benauwd. En het cliché klopt: thuis in de luie zetel is het écht veel gemakkelijker dan op de scène. Let op, ik zoek geen uitvluchten: Annelies en Helmut waren gewoon beter. Als één van hen eindwinnaar wordt, of gelijk welke Gentenaar, zal ik hem of haar in de bloemetjes zetten op het stadhuis”. Exit de Gentse burgemeester, na 1 uitzending. Maar écht teleurgesteld is hij niet: “Ik kan dit gemakkelijk relativeren. Ik wil grote onderscheiding voor mijn werk als burgemeester. Dáár lig ik wel eens wakker van”.

Guido Van Peeterssen.