17.1.07

Gentse taxibedrijven begraven de strijdbijl

Het zag er even naar uit dat er in Gent een heuse taxioorlog op komst was. Jarenlang waren er 65 taxi’s, maar op een jaar tijd werd dat aantal bijna verdubbeld tot 108. En dit terwijl volgens het Vlaams taxidecreet er één taxi per 1.000 inwoners voorzien is. Voor Gent komt dat op 235 taxi’s. “De situatie is nu al onleefbaar, wat wordt het dan de komende jaren?” zucht taxichauffeur Willy Dossche. Daarom kwamen de taxichauffeurs samen met schepen Temmerman en gouverneur Denys om de toestand te bespreken en een duurzame oplossing te vinden.

Gouverneur Denys: “Het was een constructief gesprek waarbij Schepen Temmerman en ik nota namen van de gerieven van de chauffeurs”. Maar de sector kampt met een imagoprobleem. Sommige chauffeurs overtreden de wet, zijn niet in orde met hun vergunningen, rijden zwart of opereren illegaal. Ze drukken zo de prijs, maar soms worden klanten regelrecht bedrogen: als de overheid niet optreed gaat de sector kapot.

De vraag naar taxi’s daalt en de sector komt in een spiraal van piraterij en steeds meer overtredingen terecht. Schepen Temmerman komt nu met een billijk voorstel. Er komen strenge controles van alle taxi’s om het kaf van het koren te scheiden. Het Gentse stadsbestuur heeft trouwens een ambtenaar als contactpersoon aangesteld. Kim Bossuyt zal zich voltijds met de problemen van de sector bezig houden en toezien dat alle taxi’s reglementair in orde zijn. Schepen Temmerman: ”Een van de besluiten is dat de overheid mee promotie zou maken om taxi’s in te schakelen als aanvulling voor het openbaar vervoer, een maatregel die trouwens in het Gentse bestuursakkoord staat”. Blijkbaar staat het Gentse stadsbestuur erg positief tegenover de taxi als vervoermiddel in en rond de stad.

Ook Andy Verbauwhede van VTax is blij met deze overeenkomst: een controle op alle voertuigen is hard nodig om het vertrouwen van de klant terug te winnen. Bovendien is er nu de belofte een Taxibond op te richten. Die zou niet alleen het vaste aanspreekpunt zijn maar tevens de belangen van alle taxichauffeurs verdedigen. Dit schept mogelijkheden om namens de sector promotiecampagnes op te zetten en vaste tarieven te hanteren. Zo zou een rit binnen een bepaalde sector altijd aan dezelfde prijs gebeuren, ongeacht het aantal kilometers. Verbauwhede denkt ook aan promoties voor bepaalde doelgroepen, zo zou een rit naar een voorstelling zoals toneel of theater aan een vast tarief, vb 5 euro, kunnen.

Voor taxichauffeur Willy Dossche is het belangrijk dat ondernemers nu meer zekerheid hebben. Hij kent persoonlijk vier Gentse taxibedrijven voor wie de situatie onhoudbaar geworden is. Enkel en alleen als er een zeer strenge en uniforme kwaliteitscontrole komt kunnen bonafide bedrijven overleven. Enkel een taxibond kan namens de sector goede afspraken maken en een vignet of keurmerk geven die de klant de zekerheid geeft: deze taxi werkt aan het juiste tarief en is wettelijk in orde. Maar dat het juiste tarief ook een betaalbaar tarief is, daar waren alle partners het woensdagmiddag mee eens.
Guido Van Peeterssen.