29.1.07

Voor de immer hardwerkende Vlaming

De VLD lanceert een campagne “Voor de immer hardwerkende Vlaming”. Ze bouwt daarmee voort op de vorig jaar gelanceerde concept van “De hardwerkende Vlaming”. Het beeld symboliseert de passie en energie die de Vlaming zowel in zijn professioneel als in zijn privé leven steekt. In totaal worden 2,7 miljoen exemplaren in 250 Vlaamse steden en gemeenten verdeeld en zullen binnenkort ook affiches in het straatbeeld verschijnen. Een Europees onderzoek toonde aan dat de Vlaamse dertigers en veertigers tot de hardste werkers van Europa behoren. De Vlaming werkt hard en graag. Maar de Vlaming wil meer dan hard werken: aandacht voor de kwaliteit van het leven en open staan voor de buitenwereld. De VLD is er voor die hardwerkende Vlaming. Want hij of zij betaalt tenslotte ons hele sociaal-economische systeem.

De VLD positioneert zich sinds het najaar van 2005 rond het concept van de hardwerkende Vlaming. Zo organiseerde de VLD vorig jaar rond dit thema vier studiedagen. Op elk van die studiedagen werden concrete voorstellen geformuleerd. Enkele van die voorstellen werden ondertussen al geheel of gedeeltelijk gerealiseerd. Zo werd vorig jaar de jobkorting (d.i. een verhoging van de forfaitaire beroepskostenaftrek) ingevoerd. In de begroting van 2007 wordt die jobkorting zelfs verdubbeld tot gemiddeld 50 euro. Ook heeft de Vlaamse regering dienstencheques ingevoerd voor kinderopvang.

Het concept “hardwerkende en ruimdenkende Vlaming” wordt vertaald door een visual die een dertiger toont met zijn zoontje en die vol overgave een hoge toren van blokken bouwt. Dit beeld symboliseert de passie en energie die de Vlaming niet alleen in zijn werk steekt, maar ook daarbuiten in zijn of haar privé leven, omgeving enzovoort. De slogan “Voor de immer hardwerkende Vlaming” maakt het plaatje compleet: de VLD is er voor al deze Vlamingen. Deze affiche zal als advertentie worden opgenomen in de Lokale Burgerkrant die in zowat 250 Vlaamse steden en gemeenten verdeeld wordt. In totaal gaat het om 2,7 miljoen exemplaren. Bovendien zullen de affiches op A1-formaat worden verdeeld onder de verschillende VLD afdelingen, zodat ze hier en daar ook in het straatbeeld zullen verschijnen.

De hardwerkende en ruimdenkende Vlaming is een man of vrouw van alle leeftijden die zich zowel op professioneel vlak als op persoonlijk vlak wil ontplooien en verrijken: de uitbouw van de carrière is belangrijk, en is daarom ondernemend en neemt initiatieven, maar ook de kwaliteit van het eigen leven, dat van familie en vrienden staat centraal. De hardwerkende Vlaming staat ook open voor de wereld, de samenleving en zijn omgeving en sluit zich niet er niet van af. Het inspireert en verrijkt hem zowel op professioneel als menselijk vlak. Bovendien wil de hardwerkende Vlaming ook dat de anderen het goed hebben, want wie veel heeft, wil ook veel delen. De toekomst is geen bedreiging, maar biedt wel nieuwe kansen voor zichzelf en voor anderen.

Guido Van Peeterssen.