1.3.07

The convenient truth omtrent biobrandstof

Paul Schietekat van GreenSailor: “ Er is geen enkel overtuigend wetenschappelijk bewijs dat organische brandstoffen vrijpleit van vervuiling. Wanneer wij dit zouden geloven wil dit ook zeggen dat bosbranden, haardvuren en barbecue geen impact zou kennen op het milieu. Tot onze spijt moeten wij steeds opnieuw vaststellen dat men de beweringen van sommige activisten van biobrandstoffen en plantenolie zomaar klakkeloos aanneemt”.

Het zou ideaal zijn wanneer de uitstoot van biobrandstof zou herleid worden door een evenwaardige grondstofwinning van bestaande ontginningen. De waarheid is echter dat regenwouden in Maleisië, Indonesië en Thailand plaats maken voor plantages van palmbomen omdat de opbrengst van palmolie het grootst is. Deze ontbossing beoogt vooral de brandstoflevering voor de Europese markt. Voor de Amerikaanse markt wordt vooral gewerkt met de opbrengst van olie uit maïsplanten uit Mexico, ten koste van de plaatselijke bevolking.

Dit zijn de eerste zorgwekkende signalen die het gebruik van biobrandstof ter discussie stellen. Wanneer regenwouden en voedselvoorzieningen al van bij het begin moeten wijken is de verdere ontwikkeling van biobrandstof uiterst zorgwekkend te noemen. Hierbij spreken we nog niet over de uitstoot van kankerverwekkende residu’s, die bij elk verbrandingsproces vrijkomen. Het invoeren van de EURO 5 norm voor de huidige motoren is een gunstiger evolutie dan de manier waarop men de biobrandstoffen wil ontginnen. Het terugdringen van de uitstoot van fijn stof of PAK’s, kost veel meer dan de klimaatsverandering.

Daarom pleit Green Sailor voor aandrijftechnieken die niet langer een verbrandingsproces teweegbrengen of residu’s uitstoten. Het levende bewijs is de elektrische sportwagen. Een Amerikaans ingenieur uit het bekende Silicone Valley ontwikkelde een auto die elk sceptisisme omtrent elektrotechniek ontkracht. Tesla Motors USA verkoopt met groot succes een Electric Roadster. Deze wagen is een tegenhanger van de grote sportwagens in het huidige segment. Met 100% elektrische aandrijving van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 sec. Een radius van ongeveer 350 km. alvorens te herladen. Korte laadtijd van ongeveer 210 minuten. Dan spreken we nog niet over de aantrekkelijke uitstraling van deze bolide, die in samenwerking met Lotus tot stand is gekomen.

Deze sportwagen is de aanzet om verder op te bouwen in het segment van de gezinswagen. Amerikaanse constructeurs zijn zich blijkbaar heel bewust van de problematiek van de klimaatsverandering. In het segment van de succesvolle SUV’s, voorziet men een heuse evolutie tegen het eind van volgend jaar. Het is nu al geweten dat deze interessante vooruitgang niet snel op de Europese markt zal aangeboden worden. In de Verenigde Staten wordt de ontwikkeling in milieuvriendelijke technieken tegen de klimaatsveranderingen bespoedigd. Er zijn ondertussen normen vooropgesteld in Amerika en China, die de huidige Kyoto norm zouden overschrijden. Ook General Motors die een 10-tal jaar geleden een elektrisch aangedreven stadsauto in productie bracht, werkt aan nieuw ontwikkelingen.

Paul Schietekat: ”In het kader van emissiewaarden en uitstoot van schadelijke residu’s, die onze gezondheid ernstige schade kunnen toebrengen, pleiten wij tegen elke vorm van biobrandstoftoepassingen in nieuwe producten. De impact van PAK’s op onze gezondheid is onderkend en kost onze en alle bevolkingen ter wereld, ontzaglijk veel geld. De kosten in de gezondheidszorg, voor het behandelen van chronische ziekten en kankers zijn niet meer te overzien”. Op vlak van chronische ziekten, zoals astma, worden in de UK alleen al bijna 35 miljoen puffertjes verkocht. De combinatie van deze, met de behandelingskosten en ziekenhuisopnames, overstijgt elke waanzin. Wanneer we dit projecteren naar de behandeling en operatiekosten van sommige kankerpatiënten, spreken we vlug over een veelvoud in kosten.

Bij de invoering van biobrandstoffen zal het geldbejag vele ethische kwesties overschrijden. Regenwouden verdwijnen en de voedselvoorraden slinken ten koste van onze mobiliteit. Hierbij dan nog eens een bevolking benadelen die niet eens de voordelen van de biobrandstof kan benutten is het toonbeeld van pure onverschilligheid en egoïsme. GreenSailor doet een oproepen om de deze problematiek ter discussie te brengen. De problematiek aanpakken vereist inzicht en maatregelen op alle vlakken, zowel politiek, industrie en in heel belangrijke mate de consument. Verschillende organisaties werken aan een wereldwijde campagne tegen de verdere ontwikkeling van biobrandstoffen. Een bewustwordingscampagne die moet wijzen op de risico’s bij het ontwikkelen van deze techniek. Link: http://www.greensailor.org/


Guido Van Peeterssen.