30.3.07

Start herinrichting Dendermondsesteenweg

Op maandag 2 april starten de werken voor het heraanleggen van de Dendermondsesteenweg. De Provincie Oost-Vlaanderen en de Stad Gent werken nauw samen om deze belangrijke verkeersader te vernieuwen, comfortabeler en veiliger te maken. De werken zullen vermoedelijk duren tot in het voorjaar van 2008.

Tijdens de eerste week wordt gewerkt op het Antwerpenplein (Dampoort). Hierdoor zal geen verkeer mogelijk zijn van de Dampoort naar de Land van Waaslaan (richting Lochristi). De politie voorziet een plaatselijke omleiding voor het autoverkeer. Bussen van De Lijn rijden om via de Pilorijnstraat en Antwerpsesteenweg. Na het paasverlof (16 april) starten de werken in de Dendermondsesteenweg zelf. Vanaf dit ogenblik zal geen doorgaand verkeer mogelijk zijn in de Dendermondsesteenweg. Plaatselijk verkeer blijft wel mogelijk. Door de werken in fases op te splitsen en de aannemer te verplichten elk vernieuwd deel direct te asfalteren, wordt ernaar gestreefd de hinder tot een minimum beperken. De strikte fasering zorgt ervoor dat steeds zo veel mogelijk woningen en handelszaken bereikbaar blijven. Dat de handelaars bereikbaar blijven, wordt ook aangegeven op de verkeerssignalisatie.

Naar aanleiding van de vernieuwingswerken van de straat die door de Provincie Oost-Vlaanderen worden voorzien, vernieuwt Gent de riolering in de Dendermondsesteenweg. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Daarvoor worden drie buizen gelegd : één voor regenwater en aan elke kant van de straat één voor de afvoer van afvalwater.
Het scheiden van regenwater en afvalwater is goed voor de afwatering van de straat én voor het milieu. Het regenwater stroomt rechtstreeks terug naar de rivieren en kanalen. Het vuile water wordt naar de waterzuiveringsinstallaties van Aquafin gestuurd. Door enkel vuil water te verwerken kunnen de zuiveringsinstallaties betere resultaten leveren.

Na de rioleringswerken wordt de straat volledig heraangelegd. Voor de nieuwe straat worden de klassieke materialen gebruikt: grijze betonsteen voor de trottoirs, kasseien voor de parkeerstroken en een asfaltverharding voor de rijweg. Deze materialen zijn heel duurzaam en verhogen het onderhoudsgemak. Het ontwerp van de straat werd de voorbije jaren besproken met bewoners en handelaars. Op die manier konden alle betrokkenen het ontwerp zien groeien en evalueren. Het is namelijk niet eenvoudig om de heel diverse vragen en verlangens met elkaar te verzoenen. Zo was het bijvoorbeeld niet mogelijk om fietspaden aan te leggen, omdat er niet genoeg plaats was voor fietspaden én parkeerplaatsen. In overleg werden de besloten om minstens aan één kant van de straat te parkeren en om fietssugestiestroken aan te leggen. Zo is er plaats voor fietsers én auto’s.

De nieuwe weg zal veiliger en comfortabeler zijn. Nieuwe trottoirs en duidelijk afgebakende parkeerstroken zorgen voor beter gestructureerd verkeer. Verkeersplateaus en middenbermen zullen het autoverkeer afremmen. Fietssuggestiestroken zullen ook de fietsers beter zichtbaar maken en zorgen ook voor een optische versmalling van de rijweg. Aan de belangrijkste kruispunten worden verkeersplateaus aangelegd die de snelheid van het autoverkeer moeten afremmen. Ter hoogte van de school De Vlieger en van het winkelcentrum wordt een middenberm aangelegd om het verkeer te vertragen en te geleiden. Ook daardoor zal de verkeersveiligheid verhogen. Meer inlichtingen op de website van de
Lees meer in Stad Gent

Guido Van Peeterssen.