Steden op koers?
Het Centrum voor Lokale Politiek van de UGent organiseerde afgelopen dinsdag haar achtste congres in samenwerking met Marino Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering. Elk jaar kiest het CLP een centraal thema dat door specialisten belicht wordt. De teksten worden nadien in een boek gebundeld. Dit congres bracht lokale en provinciale politiek samen onder de titel "Steden op koers? Stadsmonitor voor leefbare en duurzame Vlaamse steden, editie 2006".
De stadsmonitor is een instrument voor de 13 Vlaamse centrumsteden (Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas, turnhout ) De monitor brengt de leefbaarheid en duurzaamheid van deze steden in kaart op basis van 190 indicatoren. Dit maakt zowel vergelijkingen mogelijk tussen de steden onderling als in de tijd, namelijk met de vorige editie van de stadsmonitor uit 2004. Bedoeling is dat iedereen die bij de ontwikkeling van de stad betrokken is de stadsmonitor gaat gebruiken.
Over het algemeen zijn de inwoners erg tevreden over hun stad. In Brugge, Roeselare, Hasselt en Gent zijn meer dan 90 % van de inwoners tevreden tot zeer tevreden. Daar waar het percentage beduidend lager ligt zijn de inwoners beduidend meer tevreden dan pakweg twee jaar geleden. Is de kapitaalkracht van de stedelingen groot genoeg om een woning te kopen? In de meeste steden daalde de kapitaalkracht met 11 tot 19%, in Oostende zelfs met 30%. De toegenomen druk op de koopwoningmarkt wordt weerspiegelt in de wachtlijsten voor een sociale woning. Merkwaardig is dat Gent en Antwerpen wel de meeste kandidaten tellen maar ook de kortste wachttijden.
Op gebied van mobiliteit blijkt dat koning auto nog steeds regeert, maar er is beterschap. Tegenover 2004 daalde het autogebruik met gemiddeld 5%, wat dan weer voorzichtig positief is voor het vervoer per fiets en het openbaar vervoer. Momenteel verplaatst ongeveer 60% van de stedelingen zich met de wagen en 20% per fiets, eveneens 20 % maakt gebruik van het openbaar vervoer. Ook positief is de lichte daling van het aantal verkeersslachtoffers. Er is een duidelijke trend dat steden waar het autogebruik laag is zich dat vertaalt in een daling van het aantal verkeersslachtoffers en men minder gestoord wordt door geluid en snelheid van het verkeer. Lees meer in www.thuisindestad.be
Guido Van Peeterssen.