30.5.07

Portus Ganda verwelkomt nieuwe Bavobrug

bavo1Woensdagmiddag mocht aannemer Herbosch-Kiere onder grote belangstelling de gloednieuwe Bavobrug over de Gentse Nederschelde leggen. Er kwam een zware kraan aan te pas om de 18 ton zware brug op zijn plaats te leggen. Werfleider Jonas Deryckere vertelde trots: “Behalve een aantal onderdelen werd deze brug werd in één stuk vervaardigd en ter plaatse gebracht. Wie goed oplet zal zien dat de vier pylonen van de tuibrug uit twee delen bestaan. Ingenieur Luc Hesters van Waterwegen en Zeekanaal NV is de ontwerper: “Elk van deze vier pylonen wordt met kabels aan de oever verankerd waarna liefst 120 kabels (30 aan elke pyloon) de brug op spanning moeten brengen. Daardoor zal de brug binnen enkele dagen wel een ander uitzicht krijgen”. We zijn benieuwd.

bavo9De nieuwe brug wordt niet alleen een belangrijke verbinding tussen het Veermanplein en de Nieuwbrugkaai, ook het visuele aspect telt mee. Ingenieur Luc Hesters: “Het visuele aspect is ook belangrijk, deze voetgangersbrug moet niet alleen functioneel zijn, maar ook in harmonie met zijn omgeving zijn. Daarom is de brug minder indrukwekkend dan bijvoorbeeld de voetgangersbruggen aan het Keizerspark”. Een ander aspect is ook de groenaanleg. De stad is nu ook gestart met de heraanleg van wegen rond de Van Eyck en het Veermanplein dat nu ook een groene zone krijgt. Stilaan krijgen de site van de Sint-Baafsabdij, het Van Eyckbad en de jachthaven Portus Ganda vorm.

bavo12Schepen van Rouveroij is al jaren lang één van de grote verdedigers van het project om de Nederschelde open te leggen: “Het doel van dit project is niet alleen de binnenwateren te herwaarderen, maar ook om de Machariuswijk te laten heropbloeien, winkelstraten zoals de Sint-Jacobsnieuwstraat en de Dampoortstraat een tweede adem te bezorgen en de Sint-Baafssite onder de aandacht te brengen. Maar het project herstelt tevens de eeuwenoude band van de stad met het water en is tevens een belangrijke schaken de Gentse Kuip af te werken. Het zal binnenkort weer mogelijk zijn de stad helemaal rond te varen, wat een belangrijke troef is voor het watergebonden toerisme”.

Gent leverde al heel wat inspanningen: bruggen werden draaibaar gemaakt en obstakels verwijderd om de doorvaart op de Gentse binnenwateren opnieuw mogelijk te maken. Kaaien werden verlaagd en talrijke historische gevels werden gerestaureerd. Het Lichtplan tenslotte moet er voor zorgen dat Gent er ook s’avonds en s’nachts aantrekkelijk voorkomt. Gent verwerft ondertussen internationale faam. Dankzij de werken rond de Schelde mocht Gent toetreden in het Europese project Water in Historic City Centers (WIHCC) en ook voor het Lichtplan kreeg Gent een internationale vermelding . De site van de stad Gent over het Lichtplan

Guido Van Peeterssen.