19.6.07

SECmusic lanceert Nevergrand

SECmusic is een nieuw platenlabel ontwikkeld door studenten van de Hogeschool Gent. Het virtuele platenmaatschappijtje werd door vier laatstejaars studenten producer als een eindproject gestart en werkt volgens een ongebruikelijk concept. Je koopt niet langer een muziektitel, maar abonneert je op de artiest zelf. Via SMS koop je een toegangscode tot de SEC-website, waar je de muziek en andere extra's kunt downloaden. SECmusic wil vooral jonge, ambitieuze Belgische muzikanten een duwtje in de rug geven. SEC (Sound Engineer Collective) is een vzw en heeft tot doel jongeren met muzikaal talent de kans te bieden om zich te laten horen aan het grote publiek. SECmusic laat jongeren kennis maken met Legal advise, preproductie, opnamesessies en andere zaken die bij een officiële release komen kijken. Omdat SECmusic een vzw is kan het zich veroorloven om puur voor de muziek te gaan en is het een springplank voor bands die van zich willen laten horen.

Jan Borré: “SECmusic heeft een wedstrijd uitgeschreven en kreeg maar liefst 160 demo’s toegestuurd. Daar kwamen wij met Nevergrand als winnaar uit tevoorschijn. Het resultaat is een CD, geproduced door SECmusic”. De verkoopprijs, of liever de abonnementsprijs bedraagt 3 euro, inclusief de auteursrechten. Die prijs is de gulden middenweg tussen wat de artiest nodig heeft om uit de kosten te komen en wat aanvaardbaar is voor de consument. Is dit abonnement eenmalig of dien je het te hernieuwen? Jan D’hondt: "Het gaat om een proefproject, we weten niet hoe het zal lopen of hoe groot de respons zal zijn. Voor de Gentse funkband Nevergrand betaal je één keer. En zodra we een bepaald verkoopsbarema hebben bereikt krijgt de consument allerlei extraatjes, zoals een uitnodiging voor een gratis concert. Of: hoe meer abonnementen er verkocht worden, hoe meer nummers er vrij komen”.

Het nieuwe label is een reactie op de malaise in de muziekindustrie dat sinds het vrije internetverkeer serieus geslonken is. En in plaats van te investeren in innovatie reageerde de sector door de band vrij conservatief en paniekerig. Maar dankzij de iPod en iTunes Music Store zorgde Apple voor de succesvolle doorbraak van de verkoop van muziek via internet. Toch heeft het traditionele online verkoopmodel voor mp3’s niet overal even veel succes. De vraag naar creditcardgegevens is blijkt voor de Europese consument nog een brug te ver en de jeugd is nog niet zo met geld bezig dat ze voldoet aan de voorwaarden om een creditcard te voldoen. Daarom is het systeem om met een SMS te werken veel eenvoudiger en past het beter bij de jongerencultuur.

Maar hoe overtuig je potentiële abonnees om muziek aan te kopen zonder voorkennis? Jan D’hondt: "Onze artiesten geven promo optredens en de consument kan muziekfragmenten vooraf beluisteren via onze website". En SECmusic gaat scheep met muzikanten die gemotiveerd zijn en op creatief vlak stevig in hun schoenen staan. SEC wil een kwaliteitsmerk worden dat vertrouwen wekt. SEC is niet alleen een initiatief dat jong talent in de kijker plaatst, het wil het publiek er ook toe aan te zetten de muzikanten zelf actief te ondersteunen. Linken: www.secmusic.be en www.nevergrand.be

Guido Van Peeterssen.