27.6.07

Textielsector werkt aan positief imago

De vele berichten over faillissementen en verhuis van bedrijven naar het buitenland doen ons geloven dat de Belgische textielindustrie het niet goed doet. De gevolgen zijn voelbaar: het aantal studenten van alle textielopleidingen zit onder een kritisch minimum en honderden vacatures raken niet ingevuld. Maar dit negatieve beeld strookt niet met de werkelijkheid. Textiel is een bloeiende sector met een modern machinepark dat hoogtechnologische textielproducten produceert en vooral exporteert. Meer dan 70% van de productie is bestemd voor het buitenland. Belgisch textiel vind je wereldwijd en dikwijls op plaatsen waar je het niet verwacht. Wie weet dat kunstgras een textielproduct is? En wie weet er wat wij bedoelen met technisch textiel? Geotextiel, agrotextiel, sporttextiel, medisch textiel en zo meer zijn voor de leek vaak volkomen onbekend.

Sinds begin 2006 wordt er aan het imago gewerkt. Texstream 2006, een driedaags evenement met voorstellingen van onderzoeksprojecten en nieuwe technologieën aan de Hogeschool Gent, was een eerste aanzet. Textielbedrijven kregen sindsdien meer aandacht. Organisaties zoals de vakbonden, RESOC en VDAB dragen ook hun steentje bij om op positieve wijze nieuws van de sector naar de media te brengen. Deze zomer voert de textielsector een intense campagne en start met een eigen website : www.texstream.be. Deze webstek moet de bezoekers duidelijk maken dat de geschiedenis niet is blijven stilstaan ten tijde van priester Daens, maar dat textiel in België een high tech industrie is geworden die voortdurend innoveert en moderniseert en die daarom aantrekkelijke loopbaanperspectieven biedt.

Op www.texstream.be, dat nu nog in zijn kinderschoenen staat, wordt antwoord op een aantal vragen gegeven. Welke zijn vandaag de producten van onze Belgische textielindustrie? Wat is de evolutie? Voorstelling van bedrijven uit de textielindustrie met een link naar hun eigen site. Voorstelling van de Belgische fabrikanten van textielmachines, eveneens met een link naar hun site. Beschrijving van loopbaanmogelijkheden met getuigenissen van mensen die textiel studeerden. Voorstelling van de studiemogelijkheden voor de verschillende opleidingen in ons land. Een vacaturebank en een nieuwsflash. Op de site zullen alle textielbedrijven geografisch gesitueerd worden. Zo krijg je een lijst van de bedrijven per regio. Dit zal de bedrijven dichter bij de mensen brengen. Want wie kent er Bekintex in Wetteren, Bonar in Lokeren, Saint-Gobain in Zele, Xirion in Oostende, Milliken in Gent of Alfatex in Deinze?

Een site op zich volstaat niet en daarom is er een ondersteunende campagne gestart met textielbanners op auto’s. Deze banners worden geproduceerd via het Snailtex-procédé, een gloednieuw high-tech textielproduct. Er worden ook textielbanners die aan de ingang van onze textielbedrijven en scholen worden gehangen. Koken kost echter geld en daarom was sponsoring nodig. Op enkele dagen werd het basisbedrag verzameld door spontane giften uit de sector. Er komt nog steeds aanvullende financiële steun binnen en deze maakt het mogelijk campagne te voeren en de site uit te bouwen tot een volwaardig informatieplatform over de Belgische textielsector en de aanverwante sectoren.

De Hogeschool Gent organiseert op zaterdag 30 juni en op zaterdag 1 september van 9u30 tot 12u30 een infosessie voor toekomstige studenten. Voor de textielopleidingen (professionele bachelor textieltechnologie én master in de industriële wetenschappen textieltechnologie) vindt de infosessie plaats op Campus Schoonmeersen, Gebouw B en C, Voskenslaan 270, Gent. Volg de textielbanners. Site: http://www.hogent.be/

Guido Van Peeterssen