7.2.07

Kamer vraagt oprichting Instituut Verkeersongevallenanalyse

De Kamer heeft donderdagavond twee voorstellen van resolutie goedgekeurd inzake verkeersveiligheid. De eerste tekst vraagt de regering een Instituut voor Verkeersongevallenanalyse op te richten, de tweede dringt aan op kwaliteits- en veiligheidsnormen voor fietsen en fietsonderdelen.

Nu het aantal verkeersongevallen jaar na jaar daalt, is het volgens VLD-kamerlid Guido De Padt - één van de indieners van de resolutie - tijd om na te gaan wat de precieze oorzaak is van de ongevallen. In tegenstelling tot sommige andere landen staat dat onderzoek in België niet echt ver. Een Instituut voor Verkeersongevallenanalyse moet daar verandering in brengen, luidt het.

Het moet een onafhankelijk en beleidsondersteunend instituut worden dat samengesteld is uit onafhankelijke onderzoekers. "Zij zullen belast worden met het uitwerken van actieprogramma’s en doelstellingen om toekomstige ongevallen maximaal te vermijden", dixit De Padt.

De VLD'er is samen met sp.a'er Dylan Casaer ook auteur van de resolutie die pleit voor veiligheids- en kwaliteitsnormen voor fietsen en fietsonderdelen. "Steekproeven van de FOD Consumentenzaken en van de Fietsersbond hebben ons geleerd dat fietsen die verkocht worden in supermarkten vaak ernstige gebreken vertonen, zelfs v¢¢r de verkoop. Hier moet een eind aan gemaakt worden en dat gebeurt best door de sector zelf", vindt Casaer.

Met de stemming van de resolutie roept het parlement de sector op om na te denken over kwaliteitscriteria waaraan fietsen en fietsonderdelen moeten voldoen. In afwachting van Europese regelgeving rekenen de indieners op de sector om kwaliteitslabels of deontologische codes te bepalen die vastleggen welke materialen veilig genoeg zijn om in het verkeer gebracht te worden. FEM/KVH.