7.2.07

Oost-Vlaamse Trends Gazellen zijn gekend

Goede gewoontes houd je beter in stand, daarom gaat Trends in nu voor het zesde jaar op rij op zoek naar de Trends Gazellen, dit zijn bedrijven die symbool staan voor competitief ondernemerschap. Het gaat om bedrijven die het competitieve vermogen van de streek aanzwengelen en het ondernemingsklimaat in positieve zin beïnvloeden. Net zoals de 5 vorige jaren vertrekt men van de Trends Top 100.000. Voor elke provincie gaat men na welke bedrijven de laatste jaren het snelst gegroeid zijn. Er wordt gekeken naar omzet, personeel en de cashflow. Trends gaat op zoek naar ondernemingen die minstens vijf jaar oud zijn en sinds hun oprichting tenminste twintig arbeidsplaatsen hebben gecreëerd.

De nieuwe lichting Trends Gazellen staat klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Samen zorgden voor een stevige economische boost in de provincie Oost-Vlaanderen en creëerden ze de afgelopen jaren ruim 6.000 nieuwe banen. Daarvan nam Volvo 1.031 voor zijn rekening. De Zweedse autobouwer investeerde maar liefst 433 miljoen euro in zijn Gentse vestiging: het mag zich met recht en reden de sociaal-economische weldoener van de provincie noemen. En dankzij Volvo floreren heel wat toeleveranciers die zich in het Gentse havengebied vestigden. Maar ook andere sterkhouders zoals staalproducent Sidmar, baggeraar Jan De Nul en chocoladefabrikant Callebaut zorgen voor heel wat arbeidsplaatsen. Ondertussen bracht de fitnessketen Passage met 122 extra banen de tewerkstelling op 236 en is daarmee de grootste banenleverancier onder de middelgrote ondernemingen.

Deze avond worden drie nieuwe Oost-Vlaamse Trends Gazellen als ambassadeurs voor Oost-Vlaanderen voorgesteld. Het zijn chemieproducent EOC Belgium voor de grote ondernemingen, metaalbedrijf Vento voor de middelgrote ondernemingen en het jonge ICT-bedrijf Imalink van Isabelle De Meyer en Arne Masureel bij de kleine ondernemingen. Laat ons dit selecte clubje even voorstellen. Samen met de 197 andere Gazellen waren ze in 2005 goed voor 410 miljoen euro aan belastingen.

EOC is een familiale onderneming die in 1974 een vestiging in Oudenaarde opende in de schaduw van de tapijtindustrie en leverde diverse chemische producten, meestal eenvoudige mengsels. Het bedrijf bloeide open dankzij een Amerikaans patent op vloeibare kleefstof die aan de onderkant van tapijten aangebracht wordt. Maar door de verschuiving van de afzetmarkt gaat het bedrijf op zoek naar andere uitdagingen. Zo groeit de markt van kunstgras en ging EOC Belgium van start met de productie van latex. Die latex vindt zijn weg naar de tapijtenmarkt waar men steeds meer zijn eigen kleefstoffen ontwikkeld. EOC heeft 350 mensen in dienst en heeft voor gespecialiseerd transport liefst 80 opliggers en 30 trekkers die de klanten dagelijks tot 500 kilometer ver te bevoorraden. Het Oudenaardse bedrijf werd echter verplicht uit te wijken en een tweede vestiging te openen in de Gentse Kanaalzone wegens een tekort aan industriegronden in eigen regio. EOC werkt nu aan de aanleg van een eigen kade en overweegt een verbinding over water met een klein binnenschip richting Antwerpen. Volgens Marc Weyme van EOC is binnenvaart nog niet concurrentieel maar ligt het veiligheidsrisico beduidend lager.

In mei 2000 schoot de onafhankelijke ICT dienstverlener Imalink uit de startblokken. Zaakvoeder Isabelle De Meyer: “Er was op dat ogenblik helemaal geen gat in de markt en bovendien kwam er in 2002 een grote terugval in de informaticasector waardoor veel van onze concurrenten verdwenen”. Toch werd het een boeiende periode van groeien en zwoegen.

Imalink ondersteunt Top 250 bedrijven die op informaticagebied mensen of kennis tekort komen. Het geheim ligt hem volgens Isabelle De Meyer in de volgehouden opleiding en training van de medewerkers die het beste van zichzelf geven. Het is dankzij deze tevreden en gemotiveerde werknemers dat Imalink ook op tevreden klanten mag rekenen. Meer informatie op www.imalink.be

Guido Van Peeterssen.